top of page

Familiebedrijf-man, gezellig hè! (en leerzaam!)

Weet je nog toen…? Die heerlijke vakantie met het hele gezin. Wat waren de kinderen nog klein en schattig. Samen lachen, spelletjes spelen, verhalen delen, de eerste stapjes, samen zwemmen in de zee en zonnige uitstapjes maken. Het zijn dit soort waardevolle momenten waar je met een warm gevoel op terugkijkt. Waar je het allemaal voor doet. In het verleden werkte ik bij een entertainment-organisatie. Ik zag in de praktijk hoe de entertainers bijdroegen aan het plezier en dat straalden ze zelf ook uit. (Werk)plezier werkt aanstekelijk. Samen leuke dingen doen verbindt. Het versterkt en creëert een vertrouwensband en onvergetelijke herinneringen. Qualitytime is meestal alleen voor het gezin en vrienden, maar wist je dat familiebedrijven hier óók kampioen in zijn?


In mijn loopbaan heb ik voor verschillende familiebedrijven gewerkt, en weet je wat mij opviel? In een familiebedrijf ben je geen nummer, maar een volwaardig lid van de club. Teambuilding doen ze van nature heel goed. Er is altijd ruimte voor een lolletje, en denk ook aan de maandelijkse bedrijfsfeestjes, borrels, uitjes, gekkigheid, noem maar op. Het hoort er allemaal bij. Medewerkers zijn betrokken, loyaal en blijven er vaak jarenlang. Sterker nog, oud-medewerkers komen vaak ook nog regelmatig over de vloer. En is er nood aan de man? (Oud)collega’s springen er als de brandweer bij als dat nodig is – ook al hoort het helemaal niet bij hun functie, je kunt op ze bouwen. Een cultuur om jaloers op te zijn! Of beter nog: een cultuur om van te leren...


Waarom familiebedrijven extreem loyale medewerkers hebben

Bij WerkBende zijn we dol op bedrijfsculturen, we willen de dynamiek, waarden en rituelen begrijpen om er goed op in te kunnen spelen. Ik ding op onderzoek uit; waarom zijn de medewerkers bij familiebedrijven zo loyaal? Bijna 80% voelt zich sterk verbonden met hun werkgever blijkt uit onderzoek van Fambizz. Deze bedrijven bieden niet alleen een plek om te werken, maar creëren ook een huiselijk gevoel (bron studie Christensen-Salem).


Medewerkers van familiebedrijven hebben het gevoel dat er beter voor ze wordt gezorgd. Het is de persoonlijke zorg, betrokkenheid en flexibiliteit die familiebedrijven bieden. En dat zit ‘m niet in strakke HR-programma’s of gelikte trainingsschema’s, maar in iets veel belangrijkers: persoonlijke aandacht, flexibiliteit en een cultuur waarin iedereen ertoe doet. Waar je gezien wordt.


Ruimte voor creativiteit en innovatie

Deze bedrijfscultuur creëert niet alleen loyale medewerkers, maar biedt ook ruimte voor creativiteit en innovatie. Medewerkers voelen zich betrokken bij het wel en wee van het bedrijf, en voelen de ruimte om creatief bezig te mogen zijn. En dat vond ik erg herkenbaar; het idee voor het teambuildingspel Mijn Naam is Haas ontstond toen ik werkte bij een bedrijf met een familiaire sfeer. Het paste in de bedrijfscultuur waar alle medewerkers de spreekwoordelijke slag van de molen hebben gehad (lees: prettig gestoord waren).


Het begon met een simpele online winactie. Een collega en ik wonnen chocolade voor het hele team. Zomaar uitdelen? Veel te saai. We maakten er een uitdaging van. In het geheim en na werktijd werkten we dit uit, zodat niemand het zou merken. Het resultaat? Iedereen moest een opdracht uitvoeren tijdens werktijd.


En niet zomaar opdrachten:

  • Doe een koprol op de gang en laat een collega filmen (zelfs de directrice ging ervoor).

  • Eet je lunch met stokjes (de collega in kwestie deed dit bloedserieus).

  • Haal geld op voor het goede doel Red de Mug. (zie hier maar eens geld voor op te halen, het lukte toch!)

  • En nog veel meer…


Het kantoor stond drie dagen op zijn kop. Hilarische taferelen, collega’s die fanatiek meededen en bovenal: een bak werkplezier. En de beloning? Wie de opdracht goed uitvoerde, kreeg een mysterieuze, cryptische hint over de geheime locatie van de chocolade. De jacht op de prijs was bijna net zo hilarisch als de opdrachten zelf. Mijn collega en ik zagen de collega’s plezier maken op de werkvloer en hebben hier veel lol om gehad.


Van spontane actie naar teambuildingspel

Dat idee bleef hangen. Jaren later werkten we het verder uit en werd het Mijn Naam is Haas: een kant-en-klaar teambuildingspel vol verrassende opdrachten, cryptische hints en heel veel humor. Alle mailtjes, opdrachten en hints hebben we voor je uitgedacht – je hoeft alleen nog maar te spelen. Gegarandeerd hilarische situaties en teambonding XXL.


Waarom werkplezier belangrijk is

Al het bovenstaande is de reden waarom ik dit artikel zo graag wilde schrijven. Ik geloof – nee, wij geloven – dat een werkplek niet alleen zakelijk moet zijn, maar ook fun. Dat humor en speelsheid niet alleen voor vakanties, vrienden of familiebijeenkomsten zijn, maar óók voor de werkvloer. Juist voor de werkvloer. WERKPLEZIER in hoofdletters. En dat kan alleen als medewerkers zichzelf kunnen zijn, durven te experimenteren en fouten mogen maken. Daar willen we met WerkBende een stukje aan bijdragen. Met teambuilding op de werkvloer, met humor.


Humor is een krachtige tool. Het verbindt, breekt het ijs en bevordert creativiteit en het gevoel van inclusie. Dat is echt zo, lees dit maar eens. Familiebedrijven snappen dit instinctief – en lucky me, ik heb dat van dichtbij mogen ervaren.


Wil jij ook zo’n dosis werkplezier op jouw werkplek? Dan is het teambuildingspel Mijn Naam is Haas iets voor jouw team. Maak je werkdag met de lach leuker :-)

bottom of page