Hoe zet je de ambitie voor werkgeluk om naar concrete acties? Om hier antwoord op te geven, ontwikkelden we bij WerkBende de Cirkel van Werkgeluk, maar voordat ik het model aan je laat zien, is het belangrijk om een context te schetsen over onze achtergrond, want daar is het model op gebaseerd.
We zijn geen teambouwers of vitaliteitsexperts. Nee. Wij gebruiken onze jarenlange ervaring in de wereld van hospitality waar een optimale gastbeleving in de klantreis centraal staat. Dit passen we toe op de contactpunten tijdens de reis die nieuwe en bestaande medewerkers maken binnen jouw bedrijf. We weten als geen ander hoe je toekomstige collega’s op doeltreffende manier het hof maakt enhuidige toppers binnenhoudt.
De Cirkel van Werkgeluk helpt je binnen deze context te bepalen hoe je het werkgeluk van je medewerkers op de eerste plaats kunt zetten en houden, met als doel een duurzame werkrelatie. Misschien klinkt het allemaal nog een beetje complex, geen zorgen. Ik neem de fases een-voor-een met je door:
1. Identiteit versus imago als werkgever
Allereerst een kleine opfrisser: in de marketingwereld bepaal je via je identiteit wie je bent als werkgever. Het imago is vervolgens wat anderen over je zeggen, de perceptie in de ogen van je (voormalig) medewerkers en de mensen in je netwerk.
Je werkgeversimago hangt dus voor een groot deel af van het beeld dat medewerkers van jou hebben, dat vormen ze op basis van jouw gedrag. Dat kan zomaar een ander beeld zijn dan je marketingafdeling naar buiten brengt. Positief of negatief.
Misschien vinden je medewerkers dat jij je op een heel ander vlak onderscheidt. Misschien zijn de kern- en merkwaarden, bedacht door een marketingbureau wel heel andere waarden dan die leven in je bedrijfscultuur. Of misschien valt er nog het één en ander te winnen rondom het werkgeluk van je mensen. Wat de oorzaak ook is, als je identiteit en het imago niet overeenkomen, is er werk aan de winkel.
Geen marketingbureau kan op tegen mond-tot-mondreclame van je voormalige- en huidige medewerkers. Combineer die twee en laat je verrassen door de resultaten, want een goed werkgeversimago dat ook nog eens naadloos aansluit op je identiteit, is het halve werk tijdens de werving van nieuw talent.
2. Werkgeluk hangt ook af van de juiste werving
Het werkgeluk binnen je organisatie hangt af van de juiste werving. Want ook al is ‘die nieuwe’ een autoriteit in het vak, als het een zak is tegen de rest van het team, dan is de teamspirit verdwenen. Zo ook de toppers die je al in huis had, zij gaan op zoek naar werkgeluk bij je concurrent.
Trek dus mensen aan die bij de bedrijfscultuur passen, met dezelfde normen en waarden, want als we Simon Sinek mogen geloven, zijn mensen die zich veilig voelen in een team productiever, innovatiever en is er ruimte om samen te groeien. Dat is allemaal gebaseerd op vertrouwen.
In onderstaand filmpje legt hij het voor je uit.
3. Selectie: soort-zoekt-soort
Onbewust werk je liever samen met mensen die dezelfde normen en waarden hebben als jij. Soort-zoekt-soort. Als een kandidaat het gevoel krijgt goed bij de werkcultuur te passen, bevestigt dat zijn keuze voor het bedrijf. En laten we eerlijk zijn: solliciteren is best spannend, je laat alles wat je kent achter voor iets wat totaal nieuw is. Daar moet iets tegenoverstaan wat echt de moeite waard is.
Geef dus geen reden voor twijfel en maak van alle mogelijke contactpunten tijdens de selectie een fijne ervaring. Dit geldt voor alle mogelijke scenario’s, nieuwe medewerkers starten met een goed gevoel en kandidaten die het (dit keer) niet zijn geworden praten positief over je.
4. Onboarding: creëer een warm bad en dompel ze er lekker in onder
So far so good. Je nieuwe talent heeft het contract getekend en is binnen. Nu niet te vroeg juichen, want wist je dat... 60% van de nieuwe medewerkers na een maand alweer denkt aan opstappen? De oorzaak een slechte onboarding is en de kosten hiervan 3x het salaris is? Dat kan anders. Je kunt het verschil maken door het anders te doen: een warme kennismaking die je nieuwe medewerker wederom bevestigt in zijn of haar keuze voor jou als werkgever. Creëer een warm bad en dompel ze er lekker in onder.
5. De Cirkel van Werkgeluk
Na het warme welkom wil je er natuurlijk ook voor zorgen dat het juiste talent op lange termijn bij je blijft werken. Hier komt de Cirkel van Werkgeluk, de groene loop, om de hoek kijken. Door persoonlijke aandacht, aantrekkelijk werkgeverschap en blijk van waardering borg je het werkgeluk binnen de organisatie en zorg je ervoor dat mensen bij je willen blijven en positief over je praten tegen anderen. Het is net een echte relatie, daar moet je in blijven investeren.
6. De waarde van offboarding
Offboarding is vaak het ondergeschoven kindje, een gemiste kans. Na trouwe
dienst kort of lang, verdient je medewerker een persoonlijk afscheid.
Misschien besluit een medewerker na een burn-out te stoppen of is hij toe aan een nieuwe uitdaging. Wat de situatie ook is, als je dit goed aanpakt en waardering toont voor zijn inzet, zal hij positief over je bedrijf praten en wordt ondanks het vertrek toch merkambassadeur. Misschien hoop je dat hij ooit weer terugkeert naar je warme nest en dan sta jij klaar om hem met open armen te ontvangen.
Employer branding
Je ziet dat alles fases invloed hebben op je imago als werkgever. Employer branding in vakjargon. Een hoge mate van werkgeluk en aantrekkelijk werkgeverschap gaan dus hand-in-hand. Je bent een aantrekkelijke werkgever voor nieuw talent en houd je huidige toppers binnen. Bijkomend voordeel: gelukkige medewerkers zijn 147% productiever. Dat is de investering dubbel en dwars waard, vind je niet?
Hulp nodig? Alle concepten van WerkBende zijn gebaseerd op de loyaliteitscirkel van werkgeluk binnen jouw bedrijf. Voor vragen rondom dit model mag je natuurlijk contact opnemen. We helpen je graag.
Comments