Een kandidaat vindt het ook moeilijk om een leuke werkgever te vinden. Het aanbod vacatures is enorm en ze zien er allemaal hetzelfde uit: bomvol eisen en wensen (pre’s). Aan het einde van deze enorme waslijst volgt pas een lijstje met wat de werkgever de kandidaat biedt. Oké, de functies komen overeen, maar hoe weet de kandidaat nou welke werkgever bij hem of haar past?
Draai het om!
Waarom ben jij die toffe werkgever die de top-kandidaat verdient? Denk dus vanuit de behoefte van de kandidaat; wat zoekt jouw ideale kandidaat en wat kun jij hem/haar bieden (what’s in it for him/her?).
De enorme opsomming aan eisen wordt dus een mooie waslijst aan redenen waarom de kandidaat voor jou als werkgever moet kiezen.
Eindig met een klein lijstje met pre’s. Dat maakt het al een stuk aantrekkelijker voor de kandidaat en jij valt als werkgever op, omdat je het anders doet dan alle concurrenten.
Ik ben er trouwens fan van om een vacatures ongeacht de vraag-en-aanbod-verhouding op de arbeidsmarkt op deze manier in te steken.
Als werkgever wil je een team met dezelfde normen en waarden. En als het team onderling dan ook nog het gevoel heeft dat iedereen het beste met elkaar voorheeft, voelen ze zich veilig, zijn ze productiever, durven ze te innoveren en gaan ze minder snel lopen. Het is dus ook sfeerverhogend :)
Eens?