Volgens onderzoek van Gallup. Dit gerenommeerde onderzoeks- en adviesbureau geeft aan dat medewerkersbetrokkenheid de primaire verantwoordelijkheid van de manager moet zijn.
Een hoog percentage, vind je niet?
De manier waarop het management van een bedrijf omgaat met haar medewerkers heeft grote invloed op het werkgeluk. Tijdens de totstandkoming van onze concepten spraken we dan ook met verschillende experts over dit onderwerp.
Zo gingen we in gesprek met gedragsdeskundige en talentcoach Annemiek Koudijs over hoe je als manager de teambetrokkenheid kunt verbeteren. Zij zegt hierover het volgende:
“Managers moeten zich bewust zijn van de invloed die zij hebben op team- en medewerkersbetrokkenheid. Een manager kan dus niet toekijken wanneer het team aan de slag gaat met teambuilding en verwachten dat dit het verschil zal maken in de betrokkenheid. Een manager is de essentiële factor in teamontwikkeling en moet hier zelf een onderdeel van zijn.”
"Een manager kan dus niet toekijken wanneer het team aan de slag gaat met teambuilding en verwachten dat dit het verschil zal maken in de betrokkenheid."
Annemiek vervolgt haar verhaal: “Besef dat voor nieuwe generaties een baan meer is dan een manier om geld te verdienen, het is een belangrijk onderdeel van hun leven. Het bedrijf waar ze werken moet aansluiten bij hun persoonlijke doelen en hen faciliteren in ontwikkeling. Door oprechte interesse te tonen, laat je als manager zien dat je betrokken bent en weet je wat hun sterke kanten zijn”.
“Denk ook eens aan het aankomende kerstpakket voor je medewerkers. Bij veel grote organisaties regelt een extern bedrijf de pakketten. Iedere medewerker krijgt exact hetzelfde pakket. Dat is logisch, want het is niet haalbaar om voor iedere medewerker een pakket op maat te maken. Maar echt persoonlijk is het niet, toch?”
“Hoe maak je het dan wel persoonlijk? Neem eens de tijd om voor iedere medewerker een handgeschreven kaart toe te voegen aan het pakket. In deze kaart bedank jij jouw medewerker voor zijn of haar bijdrage dit jaar. Probeer hierin zo specifiek mogelijk te zijn en benoem een bijdrage die écht heeft bijgedragen aan het succes van het team of het bedrijf. Waar heeft de medewerker zich afgelopen jaar op een positieve manier in ontwikkeld? Welk talent wil je volgend jaar graag meer zien? Schrijf het op.”
“Neem eens de tijd om voor iedere medewerker een handgeschreven kaart toe te voegen aan het kerstpakket".
Als je oprechte aandacht, tijd en energie steekt in je mensen, voelen zij zich gezien en vergroot je de teambetrokkenheid. Als je dit soort dingen consistent blijft doen, krijgt je er zo veel voor terug. Want hoe groter deze betrokkenheid, des te kleiner de kans dat een medewerker op zoek gaat naar een andere baan. Dat scheelt je organisatie op lange termijn veel meer kosten dan de waarde die je steekt in persoonlijke aandacht.
Wat doe jij om de medewerkersbetrokkenheid te vergroten?
コメント