“Zitten is het nieuwe roken”, vindt Nancy Beers, initiatiefnemer van Play in Business en eigenaresse van Happy Game Changers. “Spelen helpt om van alle moderne ziektes af te komen en werkt stress verlagend, en dat is veel waard. We leven in een tijd waarin stress en burn-outs veelvoorkomende problemen zijn. Mensen zijn verslaafd en zitten vaak urenlang achter hun bureau of scherm. Spelen kan dan echt een uitkomst bieden: Het bevordert niet alleen fysieke activiteit maar helpt ook om de geest te ontspannen en weer te focussen. Door te spelen, kunnen we beter omgaan met de uitdagingen van het moderne leven en een betere balans vinden tussen werk en privé. Het is een strategische fout om niet te spelen op de werkvloer”, aldus de gamification expert.
Met behulp van spel leren we als kind op ons beurt wachten, winnen, verliezen, incasseren, geduld hebben en samen spelen. Voor volwassen lijkt het misschien nutteloos, maar ook voor ‘ons’ heeft spelen wel degelijk belangrijke functies. Die voordelen worden door het dierenrijk volledig omarmd: ook dieren spelen nog volop op latere leeftijd, daarentegen zijn wij homo sapiens het een beetje verleerd. Maar… Waarom eigenlijk…? Ik zoek het uit. In dit blog spreek ik gamification expert Nancy Beers.
Een speelse basis
Nancy groeide op in een speelse omgeving waar muziek en spel een belangrijke rol speelden. Haar vader plaatste speeltuinen en haar moeder had altijd al een speelse geest. “Mijn passie voor spelen komt direct voort uit mijn jeugd,” vertelt ze lachend. “Hoewel mijn carrière aanvankelijk een andere kant op ging, ben ik uiteindelijk teruggekeerd naar deze speelse basis. Nu pas ik dit toe in de zakelijke wereld via mijn tweejaarlijks event Play in Business en mijn bedrijf Happy Gamechangers, waar ik organisaties help bij verandertrajecten door middel van gamification.”
Volgens Nancy is spelen vergelijkbaar met mindfulness. “Naast innovatie helpt spelen mensen ook om uit hun hoofd te komen en in het moment te zijn, wat leidt tot betere concentratie en prestaties. Vanuit een zakelijk perspectief verhoogt dit de productiviteit en kwaliteit van het werk.” Spelen is dus niet alleen voor kinderen, maar een onmisbaar onderdeel van een gezond en productief leven, juist voor volwassenen.
Play hard. Play hard
Steeds meer bedrijven beginnen de waarde van spelen in te zien, al staan sommigen nog met één been in de jaren ’90. “Bij diverse conferenties zie ik nog steeds de oude ‘work hard, play hard’ mentaliteit, waarbij spelen als het tegenovergestelde van werken wordt gezien,” aldus Nancy. “Maar ik geloof in ‘play hard, play hard’: spelen en werken kunnen en moeten hand in hand gaan.” Spelen stimuleert creativiteit en innovatie, essentieel in een constant veranderende zakelijke omgeving. Dit statement werd onderstreept tijdens de laatste editie van Play in Business, waar André Kuipers, benadrukte dat innovatie zonder spelen niet mogelijk is. Spelen en experimenteren zijn cruciaal, zowel op aarde als in de ruimte, zowel voor persoonlijke als professionele groei.
Voorbeelden van serious games en ontwikkel-doelen:
Heist game - Ministerie van Volksgezondheid: In samenwerking met spelstudio Living Story ontwikkelde Happy Game Changers een ‘heist game’ waarin teams samenwerken om een schilderij te stelen. Dit spel helpt softwareontwikkelaars en andere betrokkenen om samen te werken en verschillende perspectieven te begrijpen, wat leidt tot betere softwareontwikkeling.
Onboarding escape room - Spaarne Gasthuis: In een ziekenhuis in Haarlem wordt een escape room gebruikt voor de onboarding van nieuwe medewerkers. Dit soort speelse activiteiten brengen broodnodige luchtigheid en positieve energie in een veeleisende werkomgeving.
Omgaan Met Geld, het spel – voor schuldhulpverleners: Dit door Naima ontwikkelde spel laat deelnemers ervaren hoe het is om in de schulden te zitten, waardoor werkgevers meer begrip krijgen voor werknemers met financiële problemen. Dit inzicht kan de werkprestaties en het welzijn verbeteren.
In een tijd waarin polarisatie en verharding in de samenleving toenemen, vraagt Nancy zich af of meer spelen zou kunnen bijdragen aan het verminderen van deze spanningen. “De politieke wereld lijkt vaak hard en serieus, maar er zijn duidelijke parallellen met spelletjes; politieke strategieën zijn in feite een vorm van spel, zij het een minder gezellige variant,” zegt ze. “Wat als politici meer zouden spelen? Zou dat leiden tot minder polarisatie en meer samenwerking?” Het geeft stof tot nadenken.
Spel biedt oneindig veel mogelijkheden
Dit interview met Nancy toont aan dat gamification, creativiteit en empathie krachtige instrumenten zijn om gedragsverandering, samenwerking en innovatie te stimuleren. “Mijn ervaring met ludodidactiek (onderwijs en leergedrag ontwerpen op basis van gameprincipes) heeft me laten zien dat er oneindig veel mogelijkheden zijn om spelenderwijs te leren en te groeien”, stelt de expert. “Dit geldt voor zowel individuen als organisaties. Ik wil de wereld veranderen met 1 spel tegelijk, dat is mijn persoonlijke missie. Deze deel ik met mijn samenwerkingspartners, samen werken we aan het verbeteren van de (werk)omgeving van zoveel mogelijk mensen en dat maakt het mogelijk om een grote impact te maken.”
Tot slot een mooie tip van Nancy voor op de werkvloer: spel is een heel effectief middel voor kennisoverdracht binnen organisaties. Een spel als 30 Seconds kan bijvoorbeeld eenvoudig worden aangepast voor complexe onderwerpen zoals de AVG-wetgeving. Door teams tegen elkaar te laten spelen met termen uit de wetgeving op kaartjes, wordt leren niet alleen interactief maar ook leuk, wat zorgt voor een betere en langdurigere kennisoverdracht. Enjoy!